Producten
Producten Sluiten
Annuleren
Mijn voertuig toevoegen Mijn voertuig toevoegen
!
Identificeer uw voertuig voor een keuze van compatibele onderdelen

Auto-onderdelen BMW

Het verhaal van BMW beschreven door Mister-Auto

BMW werd in München opgericht. Het bedrijf was oorspronkelijk het resultaat van een fusie in 1916 tussen twee autofabricanten. Samen werden deze bedrijven de Bayerische Motoren Werke AG, ofwel BMW. Vandaag de dag staat BMW het meest bekend vanwege zijn sportieve auto’s. Het BMW logo staat voor de origine van het bedrijf in de luchtvaartindustrie zowel als voor de plaats van herkomst. Blauw en wit zijn namelijk de kleuren van Beieren. Geschiedenis van BMW Volgens het Verdrag van Versailles aan het einde van de Eerste Wereldoorlog mocht BMW geen vliegtuigmotoren meer produceren. Daardoor ging het bedrijf over op de productie van motoren en auto’s. In 1928 werd de eerste auto van BMW gemaakt: de Dixi die was geïnspireerd op de Austin 7. In de jaren 1930 legde BMW zich toe op het maken van sterkere motoren, zoals bijvoorbeeld werd ingebouwd in de Roadster 328 wat een succesvolle raceauto werd. Tegelijkertijd begon de herbewapening van Duitsland waardoor BMW opnieuw naast auto’s vliegtuigmotoren ging produceren. In 1959 raakte BMW financieel in moeilijkheden maar kon een failissement voorkomen door de productie van Isetta’s vanaf 1955. In het eerste jaar werden er daar 10 000 van verkocht en in de 10 daaropvolgende jaren 160 000. Gedurende de jaren 1960 en ’70 produceerde BMW de Coupé 30CSL. De eerste auto die De eerste BMW met een dieselmotor werd in 1980 ontwikkeld. In 1994 nam BMW de British Rover Group over, waarvan het 6 jaar eigenaar was. De Rover Group die eigenaar is van Rover, Land Rover, MG Brand, Austin en Morris, werd in 2000 door BMW verkocht aangezien de hele groep niet langer winstgevend was. BMW behield echter wel de rechten om de nieuwe Mini te produceren die in 2001 op de markt kwam. BMW in autosport BMW is verschillende jaren succesvol gebleken op het circuit onder andere in: - 1966 toen Jacky Ickx-Hubert Hahne de Spa 24 won in een 2000 Ti - 1973-75 toen de 3.0 CSM de Spa 24 en het Europees Kampioenschap won - 1983 toen Nelson Piquet wereldkampioen werd met een Brabham BMW - 1992 – 98 toen BMW zeven jaar achter elkaar de Spa 24 won
Lajittele
Technische eigenschappen