De Driving Cities 
 Index 2019

De beste en slechtste steden voor autorijders

Bij Mister Auto weten we dat velen van ons een groot deel van hun leven achter het stuur doorbrengen. Aangezien ongeveer 65% van de Belgen met de auto naar het werk gaat, hebben we besloten om ons te buigen over de verschillende factoren die dagelijks invloed hebben op bestuurders. Van infrastructuur en files tot rijgedrag: in onze studie nemen we steden onder de loep die infrastructuur en wetgeving gebruiken om de omstandigheden voor autobezitters te verbeteren.

We zijn dit onderzoek begonnen met het verzamelen van gegevens over honderden steden wereldwijd en hebben dit teruggebracht tot een shortlist. Die bestaat uit 100 steden, die betrouwbare en uitgebreide data hebben opgeleverd. Alle resultaten hebben geleid tot een ranking, die uiteenloopt van uitstekend tot voor verbetering vatbaar. De uitgebreide reeks aan resultaten geeft de mogelijkheid om de specifieke kwaliteiten van de verschillende steden naar voren te laten komen. We hebben besloten om de parameters van de studie te verdelen in drie categorieën die belangrijk zijn bij de bepaling of een stad een goede plek is om in te rijden: infrastructuur, veiligheid en kosten.

Om de staat van de infrastructuur van een stad vast te stellen, hebben we onder andere factoren als het aantal auto’s per capita, verkeersopstoppingen, de kwaliteit van de wegen en het openbaar vervoer onderzocht. Daarnaast hebben we de luchtkwaliteit onderzocht om vast te kunnen stellen wat de steden doen om te zorgen voor frisse lucht en goed zicht, voor zowel autobezitters als inwoners in het algemeen.

Vervolgens is de veiligheid van elke locatie geanalyseerd aan de hand van het percentage dodelijke auto-ongelukken en een opiniepeiling over agressie in het verkeer. Hierdoor wordt een beeld geschetst van de agressiviteit en het algemene verkeersgedrag van bestuurders in de stad.

Ten slotte hebben we gekeken naar de kosten van het rijden in de steden. We hebben niet alleen de brandstofprijs meegenomen in de berekening, maar ook de koopkracht en de wegenbelasting van elk land. Op die manier hebben we vastgesteld hoe betaalbaar autorijden is voor de inwoners van de verschillende steden.

De uiteindelijke index combineert een totaal van 15 factoren, die aantonen wat de beste en de slechtste steden ter wereld voor autobezitters zijn om in te rijden.

Elk kolom in de tabel hieronder is te filteren. Alle scores zijn uit 100. Hoe hoger de score, hoe beter, met uitzondering van de verkeersagressie. Daar geldt: hoe lager de score, des te minder incidenten.

De volledige methodologie met uitleg van de berekening van elke afzonderlijke factor staat onderaan de pagina.
Alle geldbedragen zijn in EUR.

Infrastructuur

  • Aantal auto’s/capita
  • Score voor verkeersopstoppingen per dag
  • Score voor kwaliteit van de wegen
  • Score voor openbaar vervoer
  • Score voor stedelijke doorstroomsnelheid
  • Gemiddelde leeftijd auto’s
  • Score voor luchtkwaliteit

Veiligheid

  • Score voor verkeersagressie
  • Dodelijke ongevallen/100.000 inwoners

Kosten

  • Parkeerkosten/2 uur
  • Score voor betaalbaarheid van parkeren
  • Kosten van benzine/liter
  • Score voor betaalbaarheid van benzine
  • Jaarlijkse wegenbelasting
  • Score voor betaalbaarheid van jaarlijkse wegenbelasting
Infrastructuur Veiligheid Kosten
# Stad Land
Regio
TOTALE SCORE
1CalgaryCanadaNoord-Amerika0,6398,7890,6975,60100,009,0093,8229,162,603,2097,170,9198,1157,9597,22100,00
2DubaiVAEAzië0,5497,1397,6573,2365,405,2039,265,625,909,2687,290,5399,8978,8695,2197,87
3OttawaCanadaNoord-Amerika0,5494,7390,6976,6688,939,0097,6330,262,905,8592,750,9198,1181,8894,7896,60
4BernZwitserlandWest-Europa0,4397,94100,0079,6877,498,6082,1820,253,304,4098,321,4398,54237,8189,2696,23
5El PasoVerenigde StatenNoord-Amerika0,57100,0096,0360,7780,4010,2086,3148,5211,203,9595,980,6399,4570,3296,0196,01
6VancouverCanadaNoord-Amerika0,1189,5490,6982,3255,799,0098,0824,322,404,6194,820,9198,1149,4198,0895,99
7GotenburgZwedenNoord-Europa0,2699,3394,2892,2572,4710,0093,0423,112,404,0297,051,4696,8653,3798,6995,66
8DüsseldorfDuitslandWest-Europa0,5297,5094,9786,7673,659,3074,8514,752,303,0197,621,3996,1479,9295,1995,36
9BazelZwitserlandWest-Europa0,4095,21100,0083,1186,188,6080,2115,302,005,9296,871,4398,54320,9784,4295,28
10DortmundDuitslandWest-Europa0,4397,9494,9786,6084,839,3070,3817,832,702,6798,181,3996,1479,9295,1995,27
11ZürichZwitserlandWest-Europa0,4492,69100,0090,9776,108,6081,4210,021,805,4897,291,4398,54144,0994,7295,17
12EssenDuitslandWest-Europa0,4297,9494,9787,3888,119,3067,7614,753,403,0197,621,3996,1479,9295,1994,95
13PerthAustraliëOceanië0,6297,9486,8772,4187,7410,2090,8439,286,104,9695,180,8798,77159,7688,6994,69
14MalmöZwedenNoord-Europa0,29100,0094,2891,0391,7010,0085,4324,652,505,6694,821,4696,8653,3798,6994,14
15GrazOostenrijkWest-Europa0,4795,2196,1980,7669,688,2069,746,836,105,5693,701,2496,91476,1657,0993,51
16KeulenDuitslandWest-Europa0,3595,8294,9787,4581,649,3075,6418,272,705,0994,251,3996,1479,9295,1993,09
17WenenOostenrijkWest-Europa0,4093,9496,1985,6766,618,2074,8520,691,107,2191,081,2496,91476,1657,0992,98
18StockholmZwedenNoord-Europa0,2495,3094,2896,1872,4110,0098,5531,030,905,8394,591,4696,8653,3798,6992,88
19BremenDuitslandWest-Europa0,3693,2294,9788,8456,109,3079,7415,301,904,5295,171,3996,1479,9295,1992,86
20DetroitVerenigde StatenNoord-Amerika0,6799,5496,0366,8790,1210,7083,7346,5412,206,0292,690,6899,2392,1193,9492,86
21OsloNoorwegenNoord-Europa0,4197,5089,9886,8793,6910,5088,1615,521,004,2398,321,7097,68283,4385,9692,44
22GenèveZwitserlandWest-Europa0,4391,61100,0087,4953,728,6077,5022,452,704,5098,221,4398,54266,3887,6092,34
23SingaporeSingaporeAzië0,1089,6899,0599,8664,705,4667,732,652,701,94100,001,4097,31477,0661,7391,95
24StuttgartDuitslandWest-Europa0,3593,2294,9789,6986,559,3077,7216,734,204,8994,571,3996,1479,9295,1991,88
25MünchenDuitslandWest-Europa0,3593,4394,9792,4567,609,3078,1523,224,704,0196,001,3996,1479,9295,1991,37
26FrankfurtDuitslandWest-Europa0,3295,0994,9791,6585,489,3078,3732,243,405,2693,961,3996,1479,9295,1991,17
27BirminghamVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,3396,0789,6685,8463,187,8080,4535,762,003,7895,721,4395,30233,1677,5690,63
28MontrealCanadaNoord-Amerika0,4593,5390,6983,2858,289,0090,4946,431,8010,2785,370,9198,1180,5294,9290,35
29OsakaJapanAzië0,3189,9097,9794,7590,126,0077,501,003,209,8183,141,1796,00334,0262,9089,80
30GlasgowVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,3596,1589,6674,8895,247,8088,1637,302,705,7692,161,4395,30233,1677,5689,67
31San AntonioVerenigde StatenNoord-Amerika0,5899,1996,0363,0978,8110,2086,9145,1116,0010,9384,420,5799,7046,7398,4089,63
32LiverpoolVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,3794,7389,6676,5366,177,8082,9527,621,705,9791,771,4395,30233,1677,5689,33
33ToulouseFrankrijkWest-Europa0,5195,0597,1681,4168,108,8080,4535,215,903,3996,141,4994,66182,7682,1688,42
34KopenhagenDenemarkenNoord-Europa0,3397,3095,0695,2171,828,8082,187,601,409,2990,701,5696,87251,5883,5988,23
35OrlandoVerenigde StatenNoord-Amerika0,5798,1096,0362,7283,2410,6095,4553,8023,407,2789,580,6099,3828,72100,0087,86
36HamburgDuitslandWest-Europa0,3491,7194,9788,7361,909,3079,5150,391,504,9694,461,3996,1479,9295,1987,76
37LeedsVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,3792,4889,6675,4367,417,8081,1734,551,905,0493,461,4395,30233,1677,5687,76
38PhiladelphiaVerenigde StatenNoord-Amerika0,5996,2296,0382,6668,5511,8082,8672,5013,905,2894,080,6999,2634,3299,7787,76
39AustinVerenigde StatenNoord-Amerika0,6295,9696,0365,6374,6210,2085,8638,9515,2012,7681,380,5899,6455,7797,4887,38
40BostonVerenigde StatenNoord-Amerika0,5995,2796,0388,7961,109,8094,3371,627,8014,1584,650,66100,0054,1898,9487,37
41BelfastVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,3891,0589,6675,9573,727,8085,4343,903,403,1296,911,4395,30233,1677,5687,25
42NiceFrankrijkWest-Europa0,4693,5097,1680,1180,208,8076,4520,806,905,2692,621,4994,66211,5678,8687,15
43ValenciaSpanjeZuid-Europa0,4698,0093,1590,7268,5711,4082,9541,373,606,6584,931,3092,93128,0582,4687,08
44ManchesterVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,3892,1689,6689,8966,917,8081,1740,050,806,3991,021,4395,30233,1677,5686,88
45San FranciscoVerenigde StatenNoord-Amerika0,6190,2896,0393,0561,4911,2087,7250,618,907,6791,410,9098,7399,3494,3586,82
46SeattleVerenigde StatenNoord-Amerika0,6893,1596,0381,3494,0813,8095,1029,939,5013,2984,800,8299,28129,8292,5786,41
47UtrechtNederlandWest-Europa0,3197,5098,0583,3386,9410,4077,9442,803,106,7992,231,6395,55476,0059,1586,32
48BordeauxFrankrijkWest-Europa0,5093,1797,1681,0659,008,8078,8238,296,204,0394,931,4994,66170,7683,5486,25
49AucklandNieuw-ZeelandOceanië0,5693,7387,6167,7159,249,0098,4620,253,308,2688,001,3695,78497,1149,8686,17
50BristolVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,3892,1689,6682,1975,317,8081,6749,403,104,5594,341,4395,30233,1677,5686,06
51TorontoCanadaNoord-Amerika0,4989,8690,6979,7158,269,0092,6650,722,2012,8481,070,9198,1181,8894,7885,92
52BerlijnDuitslandWest-Europa0,2992,0794,9792,9550,269,3072,8061,061,305,1894,101,3996,1479,9295,1985,89
53SeoelZuid-KoreaAzië0,2293,2394,4897,3891,5910,0058,8228,173,007,8782,401,1594,28168,2176,9085,46
54Las VegasVerenigde StatenNoord-Amerika0,5798,7296,0363,6266,9911,6090,7076,5717,305,7792,540,7798,6690,3193,6085,45
55TokioJapanAzië0,2386,9397,9798,8962,646,0076,252,541,9013,6975,471,1796,00334,0262,9085,36
56AntwerpenBelgiëWest-Europa0,3993,4588,0979,1152,798,9074,2738,625,005,9892,261,3895,85212,3880,9084,97
57LyonFrankrijkWest-Europa0,4191,0497,1684,7957,938,8075,0547,424,904,9993,131,4994,66178,7682,6283,76
58MadridSpanjeZuid-Europa0,4896,3093,1594,1963,1711,4084,5852,261,909,0878,491,3092,93129,0082,3083,57
59PraagTsjechiëOost-Europa0,5494,5384,1488,0576,2514,5073,7149,841,403,2289,331,2688,30115,9774,1683,19
60San DiegoVerenigde StatenNoord-Amerika0,6392,8496,0375,5758,8511,2088,9745,5512,3013,4982,990,8898,8199,3494,3582,72
61RotterdamNederlandWest-Europa0,3296,6198,0589,0175,9510,4077,9451,272,704,6795,451,6395,55516,0055,4582,63
62MiamiVerenigde StatenNoord-Amerika0,5492,9796,0378,4862,5810,6096,4186,6917,0010,3584,110,6199,3028,72100,0081,89
63Buenos AiresArgentiniëZuid-Amerika0,2488,7864,4277,8359,0311,6074,1671,403,702,6189,570,7592,1360,3284,8581,77
64BrightonVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,3491,0589,6674,7668,627,8082,4350,833,209,2885,831,4395,30233,1677,5681,47
65MarseilleFrankrijkWest-Europa0,4192,6297,1679,9473,968,8072,8049,736,907,1589,071,4994,66211,5678,8681,29
66BarcelonaSpanjeZuid-Europa0,3992,9193,1595,1862,0611,4077,9435,432,2011,5471,961,3092,93136,6981,0681,08
67BrisbaneAustraliëOceanië0,5895,6986,8774,8467,7610,20100,0022,014,9027,5461,720,8798,77155,1989,1181,07
68EdinburghVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,3387,4189,6691,9854,207,8093,4356,442,708,8686,581,4395,30233,1677,5681,00
69BrusselBelgiëWest-Europa0,4189,7788,0990,8877,468,9074,0846,212,5010,5884,361,3895,85212,3880,9080,75
70SalvadorBraziliëZuid-Amerika0,2188,9559,7073,3854,249,7099,5351,164,203,1879,210,9583,33118,6050,2280,30
71AmsterdamNederlandWest-Europa0,2297,0998,0591,0867,1210,4078,1548,852,9010,3786,801,6395,55464,0060,2679,72
72ParijsFrankrijkWest-Europa0,3189,8297,1697,1550,018,8074,6667,991,808,3486,831,4994,66205,9679,5179,57
73ChicagoVerenigde StatenNoord-Amerika0,5994,2396,0392,6355,7710,9079,3781,3011,4014,5180,200,7699,0991,2194,5679,46
74LissabonPortugalZuid-Europa0,4494,5494,0376,9852,8112,6085,7260,622,305,3383,471,4887,93171,1865,8279,32
75TurijnItaliëZuid-Europa0,6797,0782,6672,5670,8310,8061,9954,906,405,0190,921,5692,44232,2970,3378,87
76DublinIerlandNoord-Europa0,3386,3882,6491,6060,478,8087,2276,241,406,0092,821,4296,03280,0075,5178,85
77LondenVerenigd KoninkrijkNoord-Europa0,2983,1089,6698,0428,807,8091,9254,131,5011,1782,431,4395,30233,1677,5677,58
78Los AngelesVerenigde StatenNoord-Amerika0,5986,7296,0383,0744,3911,2081,4582,2911,9010,0687,950,8898,8099,3494,3576,99
79RomeItaliëZuid-Europa0,6192,3582,6675,9263,7910,8071,5668,875,205,9388,781,5692,44249,9267,8475,42
80WarschauPolenOost-Europa0,5686,0879,9384,6850,3413,6063,0973,933,802,9986,731,1585,8155,0985,4174,48
81NapelsItaliëZuid-Europa0,5794,2082,6672,6651,0610,8071,0578,554,107,0486,221,5692,44274,5664,3774,04
82MilaanItaliëZuid-Europa0,5795,3482,6688,1863,6810,8059,5765,353,2010,6777,821,5692,44227,0471,0773,81
83MelbourneAustraliëOceanië0,5693,8186,8792,1262,9310,2073,9045,992,7026,2963,580,8798,77512,6656,8473,50
84Tel AvivIsraëlAzië0,0783,8787,6263,8261,1313,0064,4443,904,205,2293,331,6194,58253,5075,9572,43
85PekingChinaAzië0,2987,4184,5691,9875,079,0026,0575,586,403,1872,750,8979,5764,8966,1171,20
86SydneyAustraliëOceanië0,5191,0986,8786,7349,7810,2092,6644,564,7035,0050,660,8798,77153,5389,2670,31
87New YorkVerenigde StatenNoord-Amerika0,4489,4996,03100,0043,809,8086,8874,377,5034,3955,530,7199,6271,3497,1769,06
88IstanbulTurkijeAzië0,1982,0288,1180,9860,5212,0051,8696,9212,301,7490,191,0781,6452,8580,2466,74
89Sint-PetersburgRuslandOost-Europa0,3082,1075,3882,1543,0213,0042,0096,1518,001,7989,580,6389,9357,3377,9166,50
90AtheneGriekenlandZuid-Europa0,7789,2181,6567,3658,1915,0068,6470,854,305,9079,531,6085,39250,0043,7866,30
91MoskouRuslandOost-Europa0,3083,4575,3890,6552,9413,0065,1598,4618,004,4470,450,6389,9340,9585,1165,97
92Rio de JaneiroBraziliëZuid-Amerika0,1583,4659,7085,0080,969,7072,6286,4712,203,4977,010,9583,33189,7618,4965,38
93Mexico-StadMexicoNoord-Amerika0,2477,8278,5581,4632,8814,0062,2393,6210,002,1983,860,9680,0732,1086,4564,43
94São PauloBraziliëZuid-Amerika0,4783,6359,7078,7342,109,7066,8190,3215,404,7068,140,9583,33189,7618,4959,12
95BogotaColombiaZuid-Amerika0,1870,3659,3116,9443,5414,0062,7295,497,202,2875,660,6681,1091,0137,9156,16
96KarāchiPakistanAzië0,0579,4172,011,0075,999,0025,0998,136,600,9662,120,6527,5921,5247,9551,60
97LagosNigeriaAfrika0,1265,101,0070,0130,338,001,0097,4726,200,5681,060,3664,5112,4873,9743,13
98KolkataIndiaAzië0,0555,1783,6771,6628,9915,0034,8497,8022,600,5482,750,949,1827,5741,6029,99
99UlaanbaatarMongoliëAzië0,2062,9560,6970,0038,2411,1029,4499,1216,503,441,001,261,0012,7980,1220,30
100MumbaiIndiaAzië0,141,0083,6778,141,0015,0034,1897,2522,600,4087,890,949,1845,771,001,00

METHODOLOGIE

De Driving Cities Index 2019 geeft een uitgebreid inzicht in de vele indicatoren die de rij-omstandigheden van een stad bepalen. De index bestaat uit 100 steden van over de hele wereld, gerangschikt aan de hand van 15 factoren. Dit heeft geresulteerd in een alomvattend, vergelijkend onderzoek, dat exact illustreert waarin een locatie uitblinkt en waar verbetering nodig is.

STEDENKEUZE

Om te zorgen voor een grote verscheidenheid aan scores voor alle factoren zijn er 100 steden van over de hele wereld geselecteerd, die betrouwbare en uitvoerige data genereerden. Dit heeft geleid tot een reeks aan resultaten, waarbij sommige steden eruit springen ten opzichte van andere locaties. De 100 steden zijn ingedeeld op regio om een vergelijking op regionaal niveau mogelijk te maken.

FACTOREN EN SCORES

De studie focust op drie hoofdcategorieën die invloed hebben op de rij-omstandigheden: infrastructuur, veiligheid en kosten. Deze drie categorieën bevatten een totaal van 15 factoren, die hieronder zijn weergegeven:

Infrastructuur

  • Aantal auto’s/capita
  • Score voor verkeersopstoppingen per dag
  • Score voor kwaliteit van de wegen
  • Score voor openbaar vervoer
  • Score voor stedelijke doorstroomsnelheid
  • Gemiddelde leeftijd auto’s
  • Score voor luchtkwaliteit

Veiligheid

  • Score voor verkeersagressie
  • Dodelijke ongevallen/100.000 inwoners

Kosten

  • Parkeerkosten/2 uur
  • Score voor betaalbaarheid van parkeren
  • Kosten van benzine/liter
  • Score voor betaalbaarheid van benzine
  • Jaarlijkse wegenbelasting
  • Score voor betaalbaarheid van jaarlijkse wegenbelasting

De score voor elke factor is rechtstreeks uit de ruwe data verkregen en implementeert een normering van de formule:

Score(i) = 99 * ( ( (x(i) - x(min) ) / ( (x(max) - x(min) ) ) + 1

De totale score voor elke stad is vervolgens bepaald door het berekenen van de som van de gewogen gemiddelde score van de factoren. Vervolgens is een normering toegepast om een eindresultaat te creëren tussen de 1 en de 100.

INFRASTRUCTUUR

Aantal auto’s/capita

Het aantal auto’s per capita van de totale bevolking op stedelijk niveau. De waardes voor Tokio, Athene, Buenos Aires, Lagos, Istanbul, Lissabon, Wellington, Dubai, Porto, Auckland en Osaka zijn op regionaal niveau verzameld. Hoe hoger het aantal auto’s per capita, des te aantrekkelijker de stad voor autorijders is.

Bronnen: Verenigde Naties, United States Census Bureau, Eurostat, lokale statistische afdelingen, lokale nieuwsbronnen.

Score voor verkeersopstoppingen per dag

De gemiddelde reistijd die verloren gaat aan verkeersopstoppingen als een score. Dit is gemeten door de verkeersdoorstroming over een periode van 24 uur te vergelijken. Hoe hoger de score, des te lager de invloed van verkeersopstoppingen op de rijervaring.

Bronnen: Tomtom 2018 Traffic Index, Inrix 2018 Traffic Scorecard, Waze 2016 Driver Satisfaction Index, TrafficIndex August 2019.

Score voor kwaliteit van de wegen

De kwaliteit van de infrastructuur van de wegen, zoals ervaren door inwoners en experts in logistiek. De gegevens reflecteren enquêtes, die zijn uitgevoerd op nationaal niveau. Hoe hoger de score, des te beter de kwaliteit van de infrastructuur van de wegen.

Bronnen: Wereld Economisch Forum, Wereldbank.

Score voor openbaar vervoer

Een score gebaseerd op toegankelijkheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van het openbaar vervoer in een metropool gebied. Extra data is toegevoegd voor specifiek openbaar vervoer (metro, HOV) per capita, de totale lengte van de wegen en het gedeelte van de inwoners dat openbaar vervoer voor woon-werkverkeer gebruikt. Hoe hoger de score, hoe beter: een goede toegang tot betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer draagt bij aan de daling van de verkeersdichtheid.

Bronnen: Lokale transportautoriteiten, Deloitte 2019 City Mobility Index, Arcadis 2017 Sustainable Cities Mobility Index, McKinsey 2018 Urban Transport Systems, Numbeo en andere.

Score voor stedelijke doorstroomsnelheid

De gemiddelde doorstroomsnelheid tijdens het rijden in het centrum van de stad, uitgedrukt als een score. Data is verzameld door het meten van de snelheid van de eerste 10 km van een auto op een traject van het centraal station naar de luchthaven. Voor steden zonder een regionaal of internationaal treinstation is de openbare bibliotheek als beginpunt genomen. Alle metingen zijn op 2 september 2019 verricht, om ongeveer 12 uur lokale tijd. Lokale fileniveaus en wegopstoppingen, zoals wegwerkzaamheden, zijn meegenomen in de berekening. Een hoger resultaat qua doorstroomsnelheid staat gelijk aan een betere score.

Bronnen: Google Maps, Tomtom, Inrix.

Gemiddelde leeftijd auto’s

De gemiddelde leeftijd van auto’s op nationaal niveau, uitgedrukt in jaren. Voor steden in de Verenigde Staten is data op statelijk niveau gebruikt. Hoe lager de gemiddelde leeftijd van de auto’s, hoe beter: de kans is in dat geval kleiner dat er zich problemen voordoen die nadelig zijn voor de andere weggebruikers.

Bronnen: Autoalan Tiedotuskeskus, Auto Alliance, TecAlliance, PricewaterhouseCoopers en andere.

Score voor luchtkwaliteit

Het jaarlijkse gemiddelde voor de uitstoot van fijnstofdeeltjes (PM) van 2.5 ug/m3, op stedelijk niveau. Er is voor fijnstofdeeltjes (PM 2,5) gekozen om de luchtkwaliteit vast te stellen, omdat dit luchtvervuilende materiaal in hoge hoeveelheden zeer schadelijk is voor stedelingen. Daarom geldt: hoe hoger de score, hoe lager de hoeveelheid PM 2,5.

Bronnen: Wereldgezondheidsorganisatie, OECD.

VEILIGHEID

Score voor verkeersagressie

De mate waarin agressie in het verkeer wordt ervaren door inwoners van elke stad, aan de hand van enquêtes uitgevoerd in september 2019. Meer dan 6000 bestuurders, verdeeld over alle steden in de leeftijd van 25 tot 60 jaar (die meer dan 150 minuten per week autorijden), zijn gevraagd om te antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe vaak zag u in de afgelopen 6 maanden een geval van verkeersagressie? (1-5)?
  • Bent u in de afgelopen 3 maanden onderdeel geweest van een geval van verkeersagressie, begonnen door iemand anders (J/N)?

De resultaten van de enquête zijn samengevoegd en omgezet in een scoresysteem. Hoe lager de score, des te minder incidenten van verkeersagressie er zijn waargenomen door de respondenten.

Bronn: enquête gehouden tussen 2-9-2019 en 19-9-2019.

Dodelijke ongevallen/100.000 inwoners

Het aantal ongelukken met dodelijke afloop, waarbij minimaal één auto betrokken is per 100.000 inwoners op stedelijk niveau. Data op nationaal niveau is gebruikt voor steden in India, Mongolië, Nigeria, Rusland, Turkije en Israël.

Bronnen: lokale officiële bronnen, Wereldgezondheidsorganisatie, Governing.com, lokale nieuwsbronnen.

KOSTEN

Parkeerkosten/2 uur

De gemiddelde kosten van 2 uur parkeren in parkeergarages en op straat op stedelijk niveau, van augustus tot september 2019. Vrij parkeren is niet meegerekend. Hoe lager de kosten, hoe beter het voor autorijders in de stad is.

Bronnen: Parkopedia, Institute for Transport and Development Policy

Score voor betaalbaarheid van parkeren

De kosten van parkeren als een percentage van het gemiddelde nationale inkomen van 2017. Voor steden in de Verenigde Staten is gebruik gemaakt van het gemiddelde inkomen van 2018 op statelijk niveau (meest recente data beschikbaar). Hoe hoger de score, des te lager het percentage van het gemiddelde nationale inkomen dat wordt uitgegeven aan parkeren.

Bronnen: Wereldbank, Stats America.

Kosten van benzine/liter

De gemiddelde prijs van benzine per liter op nationaal niveau op 12-08-2019. Voor steden in de Verenigde Staten is gebruik van gemaakt van prijzen op statelijk niveau. Hoe lager de kosten, hoe beter het voor autorijders in de stad is.

Bronnen: mondiale benzineprijzen.

Score voor betaalbaarheid van benzine

De kosten van benzine als een percentage van het gemiddelde nationale inkomen van 2017. Voor steden in de Verenigde Staten is gebruik gemaakt van het gemiddelde inkomen van 2018 op statelijk niveau (meest recente data beschikbaar). Hoe hoger de score, des te lager het percentage van het gemiddelde nationale inkomen dat wordt uitgegeven aan benzine.

Bronnen: Wereldbank, Stats America.

Jaarlijkse wegenbelasting

De kosten van wegenbelasting of het lokale equivalent per jaar op stedelijk niveau in 2019. In plaatsen zonder een gespecificeerde wegenbelasting is de aanmeldingsbelasting gebruikt. De factor is gebaseerd op de belasting voor een populair model auto uit 2011 met de volgende specificaties: vier (plus één) deuren, klasse M1, 1.596 CC, 88 kW/120 bhp,1,6 liter, 134 g/km CO2, 1.100 kilo, 3,95 meter, Europese emissiestandaard 5, benzinemotor, handgeschakeld, energielabel E. Hoe lager de kosten, hoe beter het voor autorijders in de stad is

Bronnen: lokale wegbeheerders, belastingdiensten en nieuwsbronnen.

Score voor betaalbaarheid van jaarlijkse wegenbelasting

De jaarlijkse wegenbelasting als een percentage van het gemiddelde nationale inkomen van 2017. Voor steden in de Verenigde Staten is gebruikgemaakt van het gemiddelde inkomen van 2018 op statelijk niveau (meest recente data beschikbaar). Hoe hoger de score, des te lager het percentage van het gemiddelde nationale inkomen dat wordt uitgegeven aan jaarlijkse wegenbelasting.

Bronnen: Wereldbank, Stats America.

© All Rights Reserved Mister Auto. 2019